Pociąg napędzany wodorem wkracza niemieckie tory

7 months ago 7
Koleje Niemieckie wspólnie z Siemens Mobility zapowiedziały ”wejście wodoru na tory”. W ramach projektu wspólnego finansowania H2goesRail Deutsche Bahn przekształci jeden ze swoich regionalnych składów z platformy Mireo w lokalny pociąg o napędzie wodorowym. <p>Celem mającego ruszyć w 2024 roku projektu jest przetestowanie kompletnego systemu złożonego z nowego typu pociągu i nowej stacji paliw. Dwuwagonowy skład <a href="https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Deutsche-Bahn-und-Siemens-starten-ins-Wasserstoff-Zeitalter-5735960?view=&amp;contentId=1170726">Mireo Plus H</a> o zasięgu 600 km (1000 km dla wariantu trójczłonowego) ma w przyszłości wyeliminować jednostki o napędzie diesla (DB ma ich 1300) i zmniejszyć gazów cieplarnianych do atmosfery.</p> <p>Siemens Mobility i DB we wspólnym komunikacie podały, że czas trwania H2goesRail przewidziany jest na rok. Osiągający prędkość do 160 km/h Mireo Plus H może być w pełni zasilony wodorem w 15 minut. To tyle samo, co tankowanie składu spalinowego. W układzie zasilania jego napędu są ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Pod względem mocy Mireo Plus H ma nie różnić się od elektrycznych zespołów trakcyjnych.</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote class="twitter-tweet"> <p dir="ltr" lang="de">Nase voll von Diesel? Wir auch. Daher arbeiten wir an alternativen Kraftstoffen. Gemeinsam mit <a href="https://twitter.com/SiemensMobility?ref_src=twsrc%5Etfw">@SiemensMobility</a> testen wir erstmals einen <a href="https://twitter.com/hashtag/Wasserstoff?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#Wasserstoff</a>-Antrieb im <a href="https://twitter.com/hashtag/Regionalverkehr?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#Regionalverkehr</a> - für die klimafreundliche <a href="https://twitter.com/hashtag/Verkehrswende?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#Verkehrswende</a>. Mehr unter: <a href="https://t.co/rTHaBwYDDY">https://t.co/rTHaBwYDDY</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/starkeSchiene?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#starkeSchiene</a> <a href="https://t.co/I1d7bSoWN7">pic.twitter.com/I1d7bSoWN7</a></p> — Deutsche Bahn AG (@DB_Presse) <a href="https://twitter.com/DB_Presse/status/1330830864876531712?ref_src=twsrc%5Etfw">November 23, 2020</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script> <p>&nbsp;</p> <p>Znajdujący się w Ulm zakład DB Regio jest przekształcany na potrzeby utrzymania pociągów zasilanych wodorem. Paliwo to produkowane jest w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw. Obsługuje ją DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. Za pomocą energii elektrycznej woda rozdzielana jest na wodór i tlen w elektrolizerze. Pozyskany wodór zostaje sprężony i zmagazynowany. Przed tankowaniem wodór trzeba schłodzić.</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote class="twitter-tweet"> <p dir="ltr" lang="en">We started developing together with <a href="https://twitter.com/DB_Presse?ref_src=twsrc%5Etfw">@DB_Presse</a> a completely new overall green <a href="https://twitter.com/hashtag/hydrogen?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#hydrogen</a> system consisting of a Mireo Plus H <a href="https://twitter.com/hashtag/train?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#train</a> and a newly designed filling station. Read more <a href="https://t.co/nxUPbPZO0z">https://t.co/nxUPbPZO0z</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/sustainability?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#sustainability</a> <a href="https://t.co/bjPxm3SpVz">pic.twitter.com/bjPxm3SpVz</a></p> — Siemens Mobility (@SiemensMobility) <a href="https://twitter.com/SiemensMobility/status/1330785207583203328?ref_src=twsrc%5Etfw">November 23, 2020</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Po trasie między Tybingą, Horbem i Pforzheimem (land Badenia-Wirtembergia) ma przejechać 120 tys. km, a że zastąpi skład dieslowski, do środowiska w ciągu roku nie zostanie wyemitowane 330 ton CO2. Wszystkie dieslowskie lokomotywy miałyby być wycofane do 2050 roku.</p> <p>Pomysł by to ”zielone” paliwo wprowadzić na tory nie jest nowy. Wodorowe pociągi <a href="https://www.alstom.com/solutions/rolling-stock/coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-train">Coradia iLint</a> były już testowane w Dolnej Saksonii przez francuski Alstom w latach 2018-2020. Siemens chciał kupić firmę Alstom w 2019 roku, ale regulatorzy unijnego rynku nie wyrazili zgody w obawie przez osłabieniem konkurencyjności w sektorze m.in. kolei dużych prędkości.</p> <p>Projekt H2goesRail będzie finansowany decyzją Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) w ramach drugiego <a href="https://railcolornews.com/2020/11/23/de-h2goesrail-siemens-and-db-enter-the-hydrogen-age-with-the-mireo-plus-h/">Narodowego Programu Innowacji</a> Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NIP 2)&nbsp;</p>
Czytaj więcej